Det viktiga följebrevet

Förra veckan skickades manus Vårmörker till flera förlag. Därefter skulle jag vara ledig från skrivande ett litet tag. Några dagar eller så, beroende på hur länge jag klarar det, tänkte jag.

Bye bye Vårmörker- både ja och nej

Men så blev det inte. I stället började jag kritiskt granska mitt följebrev. Följebrev är kort och gott något som skickas, tillsammans med manus, till förlagen, och innehåller en kärnfull presentation av dig, och ditt manus. Främst manuset, ska tilläggas. Eftersom det, av de allra flesta förlag, anses som viktigt brukar det, enligt mig, andra skrivande människor jag känner, samt inlägg och podcasts, skapa en hel del ångest hos den som vill bli utgiven…

Känsla var det allt att redigera första kapitlet i Gamla stan, det är ju till Stockholm Vårmörker nu reser…

Så även hos mig. Nu har jag skrivit om, karvat och putsat ord och meningar. Inte bara i följebrevet, ska tilläggas. För jag kunde inte låta bli att titta igenom manuset igen, och hittade ännu några småfel att korrigera. Och sedan tänkte jag en del på kommande manus Sommarvarsel. Så blev det med den ledigheten…

Texten på anteckningsblocket är svag, men synopsis är bra, det tycker i alla fall jag

Men i dag är det en ny dag, och ny vecka! Då Vårmörker åker på turné till ännu fler förlag. Då jag faktiskt ska göra något mer än att ”bara” skriva och jobba. Nu kokar havregrynsgröten, och efter frukost blir det skogspromenad med blå himmel. Sedan lunch med en vän, och handla mat på hemvägen, behövs verkligen…

Hej skogen, hej sommaren, hej lunch på uteservering!

Tack till dig som tittade in, jag hoppas att du har det bra och hade en fin midsommar🌷

Herregud & Co

Eller, i mitt fall borde det stå försöker, för det är vad jag gör just nu. Att få ett manus som är så färdigställt att jag kan skicka det till förlag. Herregud med sällskap säger jag bara!

Den sista veckan har det varit kapitel som ändrats på, meningar som putsats till förbannelse, tidslinjer som kontrollerats. Och nu börjar jag komma fram till sådana saker som att hitta grammatiska fel, och följebrev. Stora saker! Varvat med, måste jag tillstå, att jag fortfarande upptäcker sådant jag trodde var färdigbearbetat, och så är det inte det😬

Det är ganska vidrigt och underbart på samma gång. Att vara så nära…På söndag eller måndag ska det skickas till minst tre förlag. Undra om jag klarar det? Jag får fjärilar i magen av bara tanken.

Jag tackar dig som tittade in här, och önskar dig en fin fortsatt vecka. Kom ihåg att det viktigaste med drömmar är att du låter dem leva, inte vad andra säger om dem🦋Samt att det förmodligen hör till sakens natur att ifrågasätta varför du ens har dem emellanåt…

Stockholm tur och retur

Nu åkte vi ju inte till Evigheten i torsdags, som tur var. Däremot till Stockholm. Ett litet förväntansfullt gäng bestående av yngsta, maken och jag. Och så underbart vi haft det! Första natten sov vi alla tre hos brorsan med familj, och på fredagen var det dags att åka in till stan. Yngsta shoppade lite och valde Mc Donalds till lunch.

På eftermiddagen åkte hon till kusinerna, maken följde förstås med, medan jag checkade in. Visste att jag kommit till rätt hotell när ögonen landade på tavlan ovan. Jag sov när maken smög in en dryg timme senare.

På kvällen var det viktigaste att vi hittade plats på en uteservering. Maten var inte sagolik, men helt okej.

Desserten köpte vi i en liten Ica-butik. och när vi kom tillbaka till hotellet kunde jag, som var salongsberusad, inte låta bli att lägga min dessert på boken jag läser nu.

För att det är bättre att välkomna Evigheten med en lyxmuffins än en blodig kniv (se omslaget längst upp).

Efter en god och stor hotellfrukost i går blev det Gamla Stan en timme. När jag ägnade mig åt mitt manus, och maken besökte Comics Heaven.

Efter det, och fram till nu har vi hängt med bror med familj. Har kramat om och busat med tjejerna, kollat in Kaninparken och druckit vin och pratat mycket vuxna emellan. Alla förenades vid middagsbordet och just då åt vi mer än vi pratade. En helg blir inte bättre än så här!

Sagolika Saker

En helg när jag har njutit. Av att vara i sluttampen med mitt manus, och både ha bråttom och inte.

Rosorna fick jag från ena dottern…

Av att ha blivit fint firad på Mors dag och ha firat min egen mamma. Maken grillade, och yngsta bakade kladdkaka till oss.

…och muggen från andra dottern. Fick också fina presenter från sönerna!

Njutit även av att vara för mig själv. Ute i skogen och i sängen med en bra bok. Tänk att vara så välsignad, att man har en familj. Och betänk att de ensamma stunderna också känns som livets guld. Hur rik är man inte då?

Nästan klar

Tänk att ibland kan lycka beskrivas så här lätt, med bara några få ord och bilder.

För nu har jag, i stort sett, börjat korrigera det korrigerade i manus Vårmörker. Är alltså verkligen på sluttampen, och jag är nöjd. Så belåten att jag i skrivande stund knappt bryr mig om vad som kommer hända med det.

Rekommenderas!

Jag minns en kväll när jag kröp ner i sängen för att läsa, då Skuggvinter var på turné hos förlagen, och ännu inte utgiven. Och jag tänkte att det gör ingenting om jag aldrig blir författare, bara jag alltid har bra böcker att läsa. Jag menade det, och samma sköna känsla har jag i dag.

Tråkigt + roligt = okej?

Det hände en tråkig sak förra helgen, så vi bestämde oss för att göra något roligt. Några av oss stack därför till Pinchos, en restaurang som serverar riktigt små rätter. Titta bara på planksteken och Crispy chicken nedan, lade mobilen bredvid för att förtydliga storleken på maten.

Över till hemlagat. Många av er som kikar in här vet säkert att jag följer Underbara Claras läsvärda blogg, som är en salig blandning av…allt (ursäkta dålig beskrivning). Läs själv om du inte redan gör det. I detta allt finns recept med, och i fredags bestämde vi oss för att prova en tacogratäng, länkar till hennes blogginlägg här🔽

Tacogratäng som mättar många

Bilden och gratängen är vår, Clara tar mycket snyggare bilder

Och kan verkligen rekommendera den! Clara skrev att det var riktig killmat, men även damsidan njöt i fulla drag.

Jag har nyss läst en bok jag tyckte stack ut. Handlingen var ganska konstig, ibland med väl långdragna beskrivningar av skeenden. Jag förstod inte alltid huvudpersonerna, och tyckte inte alltid om dem. Ändå slukade jag den med hull och hår.

Nu ska jag utmana mig själv och läsa en feelgood. Svårt för en feel bad som jag. Men kanske just därför viktigt! Korrigeringen av mitt manus börjar bli klart. Jag skulle vilja att det kändes bra, men det gör det tyvärr inte. It feels bad, för jag vet inte om jag vill skicka in det…

Hur som helst, jag tackar dig som är här och önskar dig en riktigt fin söndag!

Säg inte detta!

Här kommer en fortsättning på förra inlägget Historier med hopp. Därför att de blir så lästa och uppskattade, och för att sådant som får hjärtan att klappa lite gladare alltid förtjänar att uppmärksammas.

I högstadiet var en av våra ungdomar ganska ensam. I högstadiet!

Då, när det är som viktigast att höra till, eller åtminstone ha en vän. Att fnissa, ha hemlisar och göra saker med. Men hon kom allt som oftast hem och satt på rummet. Det är så plågsamt svårt, även för föräldrar.Man vet att tonåren inte brukar vara någon höjdare, men att gå igenom den utan kompisar. Hon umgicks visserligen med några tjejer i skolan, men…Med tunga steg gick som vanligt en dag uppför trappan för att fråga Hur är det? eller Vill du ha något? Hittade henne febrilt textande, och …såg hon inte ivrig ut?

Mamma, jag har hittat en vän! Hon tycker precis som jag! När jag kommit över rädslan att det skulle vara en ”ful gubbe” eller någon väldigt flyktig bekantskap, kom detta att betyda så mycket för oss. Och så förblev det, i flera år.

Nej, de tyckte inte alltid lika. Och det hände att de kom i hop sig, men inte på något taskigt sätt. Den andra var också ganska känslig, och utanför. Men så fint att de hittade varandra! Ibland träffades de även ”på riktigt”.

Jag vill härmed, liksom i förra inlägget, ge ett ljusare perspektiv på sociala medier och barn/ungdomar. Inte för att jag tycker att de ska ha mer skärmtid än de redan har, för det tycker jag absolut inte. Inte för att tona ner de problem som finns. Men för att belysa att sociala medier även kan vara otroligt betydelsefullt. Och dottern i dag? (för detta har jag tillåtelse att skriva). Hon har vänner, arbete och bor i hop med sin fine pojkvän. Så det jag berättade om ovan är minnen, allt är annorlunda nu.

Då är inte nu – verkligheten ändras en aning hela tiden, ibland utan att vi märker det.

Om du, kära förälder till ett ensamt barn/tonåring läser detta; de och deras värld är i ständig förändring. Plötsligt, en dag kan något ha hänt. Något bra!

Jag var på en föreläsning en kurator höll om ungdomar för några år sedan. Hon sa bl. a: Några får sin första vän i gymnasiet….Och: Om de har en vän på nätet, säg aldrig att det inte är en riktig vän. För det kan vara den enda som finns.

Ord som gjorde mig klokare. Hoppas att de får betyda något även för dig som kikade in här och behövde dem. Kram!

Historier med hopp

I förra inlägget lovade jag att berätta om något riktigt bra som hänt till följd av bloggen, samt uppmärksamma allt det goda sociala medier kan ge. Men låt oss börja med det förstnämnda;

Jag har vågat och vunnit – fler hjärtan att tycka om i livets ask

Tack vare att jag skrivit så öppet om problem som t. ex. ensamhet har jag fått nya vänner. Ja, flera stycken. Som känt igen sig, och som jag nu pratar/ videofikar med, skrattar och anförtror mig åt. Det är helt fantastiskt! Tillsammans med de vänner jag kan träffa på riktigt därför att vi bor tillräckligt nära, gör det att jag inte alls är ensam längre, snarare tvärtom.

Vänskap kan hittas överallt, min svärfar hittade ett gäng sällskapliga gubbar där han handlade mat

Så jag vill passa på att skänka hopp till dig som känner dig ensam, eller som har barn som gör det: Oavsett om du är 15, 35 eller 55; det går att bryta! Och här kommer vi in på barn, unga och det ljus sociala medier kan sprida. För visst är det så.

Även om vi föräldrar lätt fastnar i det negativa; För mycket skärm, smalhets, dåligt inflytande, risk för skadliga kontakter…

Men tänk att det varit för tomt i ditt barns sociala liv allt för länge. Inte en månad, eller några, utan mer…Och det börjar kännas hopplöst. Som att det är så här det kommer vara, man får acceptera det. Medan mammans hjärta hamrar oroligt och mörkt i bröstkorgen.

Men plötsligt, en dag, är det inte så längre. Tvärtom, man hör att hen pratar och skrattar i mobilen. Att det spelas. Och mamman ber en väldigt sårbar bön att det ska fortsätta så, att det inte ska vara som förut, att det visserligen hänt, men så blir det tyst igen. Och så blir det så

Äntligen är mamman bönhörd! För umgänget fyller snart hela huset, även sena timmar. Men mamman stoppar i öronproppar och sätter på regn – och åskljud på mobilen. Och somnar så mycket hellre lycklig, för att hon blir lite störd.

Jag vet att jag berättar om mycket jobbigt här på bloggen. Men mitt, vårt liv, är också så fullt av lycka, av historier om hopp. Och det är dem jag håller allra kärast, allra närmast mitt hjärta.

Det där är bara jag

Det händer att någon frågar hur det känns att ha en så öppen blogg. Inte för att det är världens största, för det är det absolut inte, utan för att den är så personlig. För att jag skriver om problem med barnen, sårig självkänsla och ensamhet.

Det viktigaste på min blogg är självklart att inte lämna ut någon eller något offentligt på ett skadligt sätt. När jag skrivit om utanförskap t. ex. finns det inga ledtrådar om vem av barnen det handlat om, eller när det varit.

Och svaret är förstås kluvet. Mest känns det bra förstås, jag menar, det är ändå ett val jag gör. Ingen i världen tvingar mig att blogga. Men så är det också bara jag. Sådan jag är som person. Kallprata med mig mer än fem minuter, och jag kommer försöka avsluta samtalet. Men säg något som är viktigt på riktigt, och du har mig.

Men visst kan det även kännas skavigt. Det finns dagar när jag är är så trasig att jag sitter hopkrupen i sovrummet och bara gråter, och det är knappast de dagarna det skapas inlägg. Nej, det blir i andra stunder, när jag orkar och tror på att jag kan ha något att ge. När livsglädjen och hoppet styr humöret mer än det svarta, kantiga. Överhuvudtaget tror jag att det kan vara svårt att förstå mig, hur jag kan pendla från mörker till glad entusiasm på mindre än ett dygn och möjligtvis är det en liten orsak till att jag är öppenhjärtig. Och kanske berättar jag ännu mer en dag, eller inte.

Jag gläntar på persiennen till mitt inre liv, men avslöjar naturligtvis inte allt.

Men rent allmänt tycker jag att det vore skönt om fler vågade vara transparenta.

Är det bara mitt barn som har svårt att hitta kompisar eller tycker tonåren är en utdragen plåga? Nej, absolut inte, vi har varit oroliga för vår ungdom ett tag nu. Hallå, är det någon annan som tappar tålamodet och blir arg när det är som olämpligast? Hell yes! Vem, mer än jag blir avundsjuk och missunnsam när man scrollar på Insta? Vi, önskar man att ett gäng svarade, vi med!! Vi står inte ut med fler lyckliga leenden och vackra hem. Ge oss verkligheten för fan!

Vi är långtifrån perfekta, däremot väldigt mänskliga och det räcker gott💕

Jag försöker inte påstå att jag har patent på att säga som det är, som tur är finns det många som gör det. Men jag önskar ändå att det fanns ännu fler, också för deras skull. För vi blir mindre ensamma av att dela. Ändå, ibland undrar jag om allt detta öppna kommer hugga mig i ryggen en dag? Men än så länge har det inte gjort det, i nästa inlägg kommer jag tvärtom berätta om en riktigt bra sak tack vare bloggen.

Att vara ärlig med att du befinner dig i en uppförsbacke i livet kan bli en fin upplevelse, där du får omtanke och stöd🌻

Samt uppmärksamma flera goda saker med sociala medier. Inget är bara svart eller vitt, och tur är väl det. Allra varmaste tack till dig som tittar in. Var snäll mot andra, men glöm inte att ta hand om dig också❤️